“Het gaat goed met de Boog”, vertelt Chantal Peeters. Zij is praktijkmanager bij de Boog en
organiseert alles wat belangrijk is voor het gezondheidscentrum dat boven de zorg uitstijgt. Ik
ontmoet haar op het Sociaal Café, een bijeenkomst waarin mensen van verschillende
wijkorganisaties bij elkaar komen om meer van elkaar en de wijk te weten te komen en de onderlinge
samenwerking te versterken.


Een vast team
“Sinds de huisartsenpraktijk niet meer is aangesloten bij de Zorggroep, is er wat rust gekomen.
Ondanks dat er veel problemen zijn in de gezondheidssector, hebben we nu een leuk en stabiel team.
Er zijn zes huisartsen die in twee clusters werken. Er zijn acht doktersassistenten, vier
praktijkondersteuners die bij lichamelijke klachten ondersteunen (POH Somatiek), drie
praktijkondersteuners bij psychische klachten, een collega voor de GGZ jeugdzorg en een Physian
Assistent – een hoogopgeleide verpleegkundige die allerlei klachten van patiënten ziet en
bijvoorbeeld ook de rijbewijskeuringen doet. En wat heel bijzonder is: er is geen patiëntenstop bij de
Boog.”
Chantal vertelt ook dat er een nieuwe website is, in verschillende talen, zodat patiënten meer digitaal
kunnen regelen. Er wordt nog onderzocht of deze klantvriendelijk genoeg is voor bijvoorbeeld
ouderen en laaggeletterden.
Samenwerking
Chantal is enthousiast als ze vertelt over de ontwikkelingen bij de Boog. Ze vindt het belangrijk dat de
Boog een centraal punt is, midden in de buurt. Ze vindt het belangrijk dat gezondheidsmedewerkers
samen werken. Eén keer in de twee weken is er multidisciplinair overleg over problemen van
patiënten in de wijk. Bij dat overleg zitten mensen van de politie, van de JGZ
(jeugdgezondheidszorg), de huisartsen, het wijkteam en van de ouderenzorg. Soms zijn daar ook
mensen van andere organisaties bij. In zo’n overleg stemmen hulpverleners de zorg op elkaar af,
zodat voorkomen wordt dat hulpverleners langs elkaar heen gaan werken.
Nieuwe activiteiten
Bij de Boog willen ze ook meer activiteiten voor bewoners gaan doen die gericht zijn op preventie,
dus op het voorkomen van gezondheidsproblemen. Er werkt nu ook iemand bij de Boog die mensen
helpt met hun gezondheid te versterken, door breder te kijken dan de lichamelijke klachten en te
kijken wat mensen zelf kunnen doen, dat heet ‘Welzijn op recept’.
Er zijn al eens valtrainingen bij de Boog georganiseerd. Het team bekijkt hoe ze de mogelijkheden
voor onderzoek op centrum de Boog zelf kan uitbreiden. Nu maken huisartsen in de Boog
bijvoorbeeld zelf al echo’s en is uitgebreid oogonderzoek mogelijk.
De zorg wordt steeds duurder en er zijn minder artsen en andere gezondheidswerkers beschikbaar.
In de toekomst zullen er dus heel wat veranderingen gaan plaatsvinden op het gebied van de
gezondheidszorg. De Boog is volop bezig om nu al in te spelen op deze ontwikkelingen, zodat er
goede zorg aanwezig blijft voor de buurtbewoners.