Op donderdagmiddag half 1 is het een gezellige drukte in het gebouw van de Multiclub in Kruidenwijk. Overal staan mensen met lekkere hapjes en worden er vragen gesteld als: Hou jij van oranje? Kan je gitaarspelen? Heb je hoogtevrees? Die vragen zijn onderdeel van een kennismakingsbingo, zodat de bezoekers van de lunch op een makkelijke manier met elkaar contact leggen.
e lunch van de Vreedzame Wijk wordt eens in het half jaar gehouden en is bedoeld voor alle mensen die met kinderen werken in de wijken Kruidenwijk, Staatsliedenwijk en Waterwijk. Op de lunch wordt informatie gegeven, maar er worden vooral ook contacten gelegd tussen mensen en organisaties. Allemaal gericht op een betere wijk voor de kinderen. En natuurlijk hebben de kinderen daar zelf ook een groot aandeel in.
Amy Rotgans is de aanjager van het project Vreedzame Wijk In Almere Kruidenwijk, Waterwijk en Staatsliedenwijk. Samen met Agnes Pols van het landelijk project Vreedzame Wijk heeft zij de afgelopen twee jaar mensen bij elkaar gebracht, workshops aan kinderen gegeven en werkers getraind. Zij opent deze bijeenkomst met een kleine uitleg hoe dit project werkt.
De Kinderwijkraad
Amy vertelt dat er een Kinderwijkraad is waarin steeds twee kinderen van de bovenbouw van elke school zitten. (De Heliotroop, de Digitalis, de Ichtus en de Kameleon). Deze komt 1 x per maand bij elkaar. De kinderen maken plannen en bespreken de ideeën die in de klassen van hun school bedacht worden.
De kinderen van de Kinderwijkraad hebben meegewerkt aan de Buitenspeeldagen en organiseren acties samen met andere organisaties, zoals de sportondersteuners of de Schoor. Met de kinderen is dit jaar een Wijkmanifest opgesteld. Uitgangspunten daarbij zijn: naar elkaar luisteren, uitspreken wat je op je hart hebt, elkaar respecteren, conflicten met elkaar oplossen, allemaal je steentje bijdragen.
Kinderen aan het woord
Amy laat een filmpje zien waarin kinderen zelf vertellen wat ze graag voor hun wijk willen doen. Ze willen dat kinderen na school meer naar buiten gaan en minder op een schermpje zitten te kijken. Ze willen ook graag iets doen voor de arme mensen in de wijk en zorgen dat de wijk schoner wordt.
Twee van de deelnemers van de Kinderwijkraad, Agnes van de Heliotroop en Romy van de Digialis, worden geïnterviewd door Amy. Ze vertellen wat ze leuk vinden aan de wijkraad. Meedoen aan de Buitenspeeldag was heel leuk, vond Agnes.
En wat hebben ze geleerd van meedoen aan de Kinderwijkraad? Dat is vooral: beter leren communiceren, want dan werk je beter samen met elkaar. Goed je verhaal doen maar ook goed luisteren naar elkaar.
En wat gaat de Kinderwijkraad doen? De woonwijken leuker maken, o.a. door sport en andere activiteiten. De aanwezigen beloofden hen zoveel mogelijk te zullen helpen.
Nog meer Vreedzame Wijk
Amy geeft gastlessen aan de scholen over de werkwijze van de Vreedzame Wijk. Met de klassen maakt ze regels over hoe kinderen met elkaar willen omgaan in hun klas. Kinderen van de hoogste groep krijgen een training hoe ze kunnen omgaan met conflicten. Sommige kinderen worden getraind om bij ruzies tussen kinderen te bemiddelen.
Eind december komt er nog een activiteit. Die wordt deze maanden voorbereid in de Kinderwijkraad.
Toekomst
Aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd of het project geslaagd is en hoe men verder wil. In november wordt duidelijk of er weer subsidie komt om het project te laten doorgaan.
Als besloten wordt dat de Vreedzame wijk door kan gaan, dan worden er nieuwe kinderen uit groep 6 op elke school gekozen om de Kinderwijkraad te versterken, in plaats van de kinderen van groep 8 die de Kinderwijkraad verlaten. Dan worden er ook weer nieuwe plannen bedacht en uitgevoerd.
Waarschijnlijk zal de Kinderwijkraad dan gesplitst worden in de wijken waar de scholen staan. Dan hoeven de kinderen niet zo ver te reizen om elkaar te spreken.
Op de website van de Vreedzame Wijk kun je zien welke organisaties allemaal meewerken om deze plannen waar te maken, zoals scholen, buitenschoolse kinderopvang, sportcoaches, de gemeente, de Schoor en een aantal organisaties op het gebied van cultuur, die activiteiten in de wijk verzorgen.